Napi Menü? Az valami WOD?

Nem.

Illetve nem tudom 😏
Attól függ, mi az a WOD 🙂
Ha a Crossfit filozófiai alapvetésének keretein belül értelmezzük, akkor nem is állhatna távolabb tőle; ha csak szó szerint az adott napi edzést értjük alatta, akkor igen.

Kezdjük némi háttérinfóval: nálunk a Bátorságsarokban, ha már megvan a “kettlebelljogsid”, azaz elvégezted a kezdő tanfolyamot, kétféle haladó út áll előtted.

Az egyik, hogy kb. havonta-hathetente kapsz egy programot, ahol mindig meg van adva, mit akarunk fejleszteni, mi a cél, és hetekre, sőt alkalmakra le van bontva, hogyan, milyen lépésekben próbálunk téged eljuttatni oda. Célirányos, átlátható, mindig tudod előre, mire számíts. Egyesek szerint unalmas, bár szerintem a fejlődés sosem az 😋

A másik lehetőség a KBDB NapiMenü, ami viszont minden, csak nem unalmas, hiszen sosem tudhatod előre, mi lesz éppen az aznapi feladat, sőt tűnhet úgy, hogy semmi köze a mainak a tegnapihoz vagy a holnapihoz.

Ezek tehát látszólag homlokegyenest ellentétesek, a valóságban viszont párhuzamosan haladnak és bármikor át lehet nyergelni egyik lóról a másikra. Ugyanis – tádámm! – mindkét verzió program-alapú, csak az elsőnél ez teljesen nyilvánvaló, a NapiMenünél meg nem annyira.

A választható programjaink többsége – néhány spécitől eltekintve – ugyanis nyugati típusú.  Ezeknek egyik fő rendezési elve jellemzően az az alapfeltevés, hogy az intenzitásnak és a volumennek valamiféleképpen fordítottan arányosnak kell lenniük egymással. Nagyon leegyszerűsítve: minél nehezebb a súly, összességében annál kevesebbet csinálunk belőle és ha valamiből egy edzésen sokat akarunk csinálni, azt akkor kisebb súlyokkal kell. Ebből jön létre aztán a klasszikus periodizáció, ha így ismerősebben cseng 🙂 Lineáris, lépcsős, hullám, vagy amit akartok.

A NapiMenünk edzéseinek hátterében viszont a sokkal kevésbé ismert, a régi szovjet súlyemelő edzők felismerésein alapuló programozás áll, amelyet az utóbbi év(tized)ekben Pavel tanulmányozott behatóan.

Három fő alapelvet követünk:

  1. Amit leginkább érzékeltek belőle, az a sokféle speciális gyakorlat-variáció. Ma katonai, holnap padlóról nyomás, ma dupla, holnap szimpla vagy váltott, ma oldalfekvős, holnap ülésben, utána féltérden törzsfordításos vagy éppen egylábon állva.
  2. A felszínen ugyan nem mindig nyilvánvaló, de ezek mögött a mélyben húzódik néhány vörös fonal, aminek a folyamatosságát viszont mindenképpen fenntartjuk. Hiszen a fejlődés nem más, mint alkalmazkodás, és hogyan alkalmazkodhatnánk valamihez, ami nem ismétlődik megbízható rendszerességgel?
  3. Az intenzitást és a volument függetlenítjük egymástól, és számos más edzés-összetevőtől is. Nem kell mindig mindenben maxra (nodepláne bukásra) menni, abból nem fejlődés lesz, hanem sérülés meg kiégés. (Ó, erről mintha már írtam volna valahol 🙂) Edzésenként, blokkonként vagy akár gyakorlatonként változik, hogy mikor mi nehéz vagy könnyű. Ez keltheti azt a benyomást, mintha a dolgok csak találomra lennének összesorsolva, de ez nem baj: a meredek váltások hatékonysága hosszú távon bizonyított már.

Az eredmény pedig a kiszámítható kiszámíthatatlanság, mondhatni irányított káosz 😉

Ha szerinted jól hangzik és jönnél NapiMenüre, még két szabály is van ám, amit be kell tartanod:

  1. Ha módosításokat írunk elő neked, azokat vita nélkül el kell fogadnod. Ha pl. a vállad sérült vagy a mobilitása nem elég jó mondjuk a dupla snatch-hez, valami mást fogsz kapni helyette. Valami olyat, ami szintén illeszkedik az említett vörös fonalra, csak nem veszélyeztet. Szóval ne aggódj, a fejlődésed töretlen lesz 🙂
  2. Nem ugrálhatsz ide-oda a kétféle program között, ha éppen nem ízlik az aznapi koszt 😋 A NapiMenüről bármikor válthatsz, de a kapott programot végig kell vinned, mielőtt visszatérsz. Úgyszintén, ha egy programot félbehagysz, hogy kipróbáld a NapiMenüt, de nem jön be, nem térhetsz vissza ugyanoda, elölről kell kezdened. Nekem továbbra is az az elsődleges, hogy fejlődj, nem az, hogy jól szórakozz :p

Ha szeretnéd kipróbálni, a következő haladó időpontokban van jelenleg erre lehetőség:
Hétfő 17:30, hétfő 20:30, szerda 17:30, szerda 20:30, péntek 18:30.
Külön jelentkezni nem kell, csak megjelenni a tetthelyen egyszer csak 🙂

szovjet-szuperhos

Megosztás: Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on TumblrPin on Pinterest

Comments are closed.